קצת עליי

היי, אני סיגל, אמא לארבעה, בת זוג לאחד והיחיד, רואת חשבון במקצועי משפצת רהיטים בנשמתי, חוץ מזה גם שחקנית כדורשת לעת מצוא, כמו כולן מנסה וגם מצליחה ללהטט בין כל הכדורים .

אני כאן בעיקר בשביל עצמי אבל אשמח מאוד אם תצטרפו, תוכלו למצוא כאן, הגיגים, נוסטלגיה, מתכונים וגם פוסטים בנושאים מיסויים לעצמאים וגם לשכירים.

עצמאית? מה שאולי לא שאלו אותך..

היא פנתה אליי לפני כשנתיים , שכירה שגם מנהלת עסק קטן מאוד כעוסקת פטורה, ביקשה שאתחיל לנהל עבורה את התיק.

היא הייתה בהליכי גירושין , בעבר בעלה היה זה שטיפל בכל ענייני התיק אל מול רואה החשבון , היא רצתה להכנס לעניינים והרגישה נוח לעבוד איתי.

כדי ללמוד את התיק שלה (לא שהיה מורכב אבל אני אוהבת להסתכל גם על הנתונים לפעמים אפשר לגלות דברים בין השורות) עברתי על הדוחות משנים קודמות שהגיש עבורה רואה החשבון.
במהלך הסקירה נזכרתי שהיא ציינה בפני באחת משיחותינו , כי הם הגיעו מחו"ל לפני כמה שנים לאחר שהות ממושכת שם, זה הדליק אצלי נורה אדומה, תושב חוזר בשנים מסוימות היה זכאי לנקודות זיכוי למשך מספר שנים לאחר חזרתו לארץ, ואילו בדוחות שלה, משנים קודמות , לא ראיתי זכר לנקודות זיכוי שכאלה.

יכולות היו להיות מספר סיבות להעדר נקודות הזיכוי:
א. האישה ו/או בן זוגה לא ענו על הגדרת תושב חוזר מוטב

ב. לא היה טעם בשימוש בנקודות הזיכוי בגלל אי חבות במס

ג. אי הכרת רואה החשבון את ההיסטוריה המשפחתית של הלקוחה.

לאחר בדיקה קצרה התברר לי כי בני הזוג ענו על הגדרת תושב חוזר מוטב, וכן הכנסתם באותן שנים הגיעה הרבה מעבר לסף המס, כך שנקודות זיכוי נוספות היו יכולות לעזור להם לקבל חלק מהמס חזרה.

אז מה בעצם קרה כאן?

כמו שאמרתי האישה הינה עוסקת פטורה , בדרך כלל עוסקים פטורים נפגשים עם רואה החשבון שלהם אחת לשנה , לצורך הגשת הדוח השנתי , לרוב הפגישה כרוכה בהגשת החומר לדוח ולפעמים גם שיחת חולין קצרה או ארוכה תלוי מה רמת הקשר עם רואה החשבון וזהו.

אם אין הכרות מוקדמת בין רואה החשבון ללקוח, רוב הסיכויים שרואה החשבון לא ידע על כל מיני נתונים אישיים שיש ללקוח ושעשויים לזכותו בנקודות זיכוי או בהטבות מיסוייות אחרות.

אז תשאלו: למה הוא לא שואל? שאלה צודקת לכל הדעות ומן הראוי היה שלרואה החשבון תהיה רשימת תיוג המסכמת את אותן הטבות ועליה הלקוח יצטרך לענות בכל שנה לקראת הדוח אבל, מניסיוני ומהכרות עם קולגות לא תמיד זה קורה מסיבות כאלה ואחרות.

אין הדבר אמור רק אצל עוסקים פטורים , הרבה פעמים גם אצל עוסקים מורשים או בעלי שליטה שאתם נפגש רואה החשבון או מי מעובדיו אחת לחודש או לחודשיים , לא תמיד עולים הדברים ואם אין הלקוח מודע לזכויותיו הוא גם לא יעלה את הדברים ושוב נתונים חשובים עשויים שלא לבוא לידי ביטוי.

אז מהם למשל הדברים שרואה החשבון אולי אינו שואל אותך עליהם:

א. האם סיימת תואר אקדמאי בשנים האחרונות?   מי שסיים תואר במוסד אקדמאי מוכר בין השנים2007-2013 זכאי לנקודת זיכוי לשנה החל מהשנה שלאחר שנת הזכאות לתואר ועד למספר שנות הלימוד אך לא יותר מ-3 שנים . החל משנת 2014 מסיימי תואר זכאים רק לנקודת זיכוי למשך שנה אחת יש לדעת שלא רק תואר אקדמאי מקנה הטבה גם לימודים לתעודת מקצוע בהיקף של 1,700 שעות מקנים הטבה.

ב. האם עלית לארץ בשנים האחרונות או האם חזרת מחו"ל לאחר שהות ממושכת בין השנים 2010-2012? – עולה חדש או תושב חוזר ששב והיה לתושב ישראל מיום 16/5/2010 ועד ל30/9/12 לאחר שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות לפחות זכאים לנקודות זיכוי הניתנות באופן מדורג במשך 3.5 שנים מיום ההגעה לישראל. יש להדגיש כי ההטבה לתושבים חוזרים הייתה זמנית וניתנה מיום ההגעה או מיום 1.1/11 לפי המאוחר ל3.5 שנים קדימה בהתאמה.  

ההטבה לעולה חדש היא קבועה.

ג. האם חלילה יש לך ילד נכה ,עיוור או ילד בעל לקות למידה הלומד בכיתה קטנה?– הורה שילדו (או ילד של בן זוגו מנישואין) נכה, עיוור או בעל לקות למידה הלומד בכיתה קטנה זכאי לקבל שתי נקודות זיכוי שנתיות. מצ"ב הסבר מפורט על תנאי הזכאות-, יש לדעת כי ההטבה ניתנת גם עבור ילד בעל לקות למידה בתנאים מסוימים וכן גם עבור ילדים מעל גיל 18 העונים על תנאים מסוימים.

ד. האם שילמת למוסד על הורה, בן זוג,או ילד נטול יכולת? – אדם המשלם עבור החזקת הורה, בן זוג, או ילד ( אם לא קיבל את נקודות הזיכוי על פי סעיף ג') זכאי לקבל זיכוי במס הכנסה המתבטא בהפחתה של הסכום אותו הוא אמור לשלם מהכנסותיו למס הכנסה.

ה. האם אתה משלם מזונות?הורים חיים בנפרד וכלכלת ילדיהם מחולקת ביניהם, ההורה שאינו זכאי לנקודות זיכוי בגין הילד יהיה זכאי לנקודת זיכוי נוספת עבור ההשתתפות בכלכלת ילדיו, אציין רק כי כדי לקבל את נקודת הזיכוי האמורה יש להציג אסמכתא על תשלום המזונות.

ו. האם השתחררת משרות סדיר בצה"ל ב-3 שנים האחרונות?חיילים שהשתחררו משרות חובה, ומסיימי שרות לאומי אזרחי זכאים עד לשתי נקודות זיכוי במשך 36 החודשים החל מחודש לאחר שחרורם, כמות נקודות הזיכוי תלוי באורך השרות.

ז. האם הפקדת כספים עבור אובדן כושר עבודה? – ביטוח על אובדן כושר עבודה מוכר לעצמאי כהוצאה ומכאן שיקטין לו את חבות המס ואת תשלומי הביטוח הלאומי.

ח. האם יש לך משכנתא?למי שיש משכנתא יש גם ביטוח חיים על משכנתא , ביטוח חיים הוא רכיב שמזכה את המבוטח בהקטנת תשלום המס, אין לי ספק שרוב רואי החשבון מיידעים את הלקוח על כך שביטוח חיים מקנה להם הטבה במס אך לא רבים עושים את ההקשר לביטוח חיים שהם כבר ממילא משלמים, זה של המשכנתא. מליונים כנראה שלא תקבלו מסעיף הזה אך כעצמאים אם ממילא אתם מגישים דוח שנתי למה לא לזכות בעוד כמה שקלים?

אז איך אפשר לוודא שכל זכויותינו באות לידי ביטוי בדוח השנתי שלנו?

לפני הכל שתפו את רואי החשבון בכל דבר , נכון לא תמיד זה נעים לשתף בעניינים אישיים אך לרוב רואה החשבון הוא איש אמון, ובטח ובטח איש מקצוע כך שגם אם לא תפרטו הוא ידע מה לעשות.

מעבר לכך , תתעניינו,  אנחנו חיים בתקופה שופעת מידע, המידע זמין ונגיש לכל אחד , תתעניינו , תקראו, אם אתם נתקלים בכתבה בנושא אל תדלגו , גם אם זה ממש לא מעניין אתכם, אפילו כותרת יכולה לפעמים לעזור, גם אם לא לגמרי תבינו בבוא הזמן תשאלו , בלי להתבייש זה רק יכול לעזור לכם.

אם אתם צריכים עזרה, סיוע, מוזמנים לדבר איתי או להגיב פה למטה בתגובות-

סיגל מולקנדוב – שרותי חשבונאות לנשים בעסקים

0523-953848

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

הצהרת נגישות

בעלת האתר (רו״ח סיגל מולקונדוב) שמה לעצמה כמטרה לאפשר חווית גלישה מיטבית לכלל הגולשים באשר הם.

על אף האמור לעיל, יתכן כי דפים מסוימים באתר טרם הונגשו או שטרם נמצא פתרון טכנולוגי הולם עבורם. במידה ונתקלת במצב כאמור הנך מוזמן להביא את העניין לידיעתה של בעלת האתר. בעלת האתר מצרה על אי-הנעימות שעשויה להיגרם עקב כך וממשיכה במאמציה לשיפור הנגישות ואיכות הגלישה מתוך מחויבות כנה ואמיתית לכלל ציבור הגולשים.

ניתן ליצור קשר עם בעלת האתר לפי פרטי ההתקשרות המופיעים באתר,
וגם ישירות כאן בלינק.

דילוג לתוכן